Kwarantanna na wyspie bogów, czyli pandemia na Bali (2)

Zapraszam na część drugą z serii Bali, a Covid-19. Część pierwszą znajdziesz pod tym linkiem.

Stosunek Balijczyków do turystów

Pewnego, cudownego dnia pojechaliśmy na jedną z plaż na Nusa Dua znajdującej się na południu Bali. Choć wejścia na plaże były już zamknięte, nam udało się znaleźć jedno “nielegalne”. Pomimo zakazu wychodzenia na plaże, postanowiliśmy zaryzykować. Dzień wcześniej znajoma dała nam znać, że plaża jest bezpieczna.

Zaparkowaliśmy swój skuter i zeszliśmy na plażę. Niestety, po powrocie okazało się, że nasze dwie opony w skuterze zostały przebite nożem. Znajdowaliśmy się na totalnym zadupiu (sorry, ale inaczej tego miejsca nie da się opisać), z którego ciężko było wrócić. Na szczęście spotkaliśmy lokalnego balijczyka, który pomógł nam w dotarciu do mechanika. Po drodze mijaliśmy policję, która żywo o nas rozmawiała.

Oczywiście wiedzieliśmy, że to ich sprawka. Z jednej strony, poczuliśmy smutek, ale z drugiej wiedzieliśmy, że to była nasza głupota. Złamaliśmy zakaz i ponieśliśmy swoje konsekwencje. Za naprawę zapłaciliśmy niewiele, a przecież zawsze mogli zawinąć nasz skuter.

Pasut Beach tuż przed zamknięciem

Cała sytuacja uczy nas bycia wyrozumiałym dla drugiego człowieka. Choć nie jest nam lekko. Codziennie ktoś na nasz widok zasłania usta, choć chwilę przed tym swobodnie rozmawia z drugim człowiekiem. Codziennie słyszymy też “coronavirus” pod naszym adresem. Nie wiemy przecież, jakie wiadomości przekazywane są w Indonezyjskiej telewizji.

Jedna z kobiet „pryskała” jakimś płynem nasze spodnie (nie wiadomo, dlaczego akurat spodnie), a strażnicy opony naszego skutera. Niektórzy dosłownie odwracają się na nasz widok, chowając głowę w ramionach.

bali covid-19
Tutaj wymienialiśmy zniszczone opony.

Jak wygląda rzeczywistość na Bali w czasie pandemii?

Tak jak wspomniałam w części 1na Bali jest zakaz przylatywania dla nowych turystów. Zamknięte są wszystkie atrakcje turystyczne, jest także godzina policyjna. Biznesy mają swoje wyznaczone godziny (mogą być czynne do 20).
A co z tymi, którzy utknęli na Bali? Indonezja zniosła wizy. Każdy turysta, lub stali rezydenci automatycznie dostali tzw wizę emergency. Dzięki temu, nikt nie zapłaci kary za nielegalny, przedłużony pobyt w kraju.

Bali aż w ponad 70% utrzymuje się z turystyki! Większość ludzi pracuje w turystyce, która nagle umarła. Tysiące ludzi zostało bez pracy. Małe biznesy zostały zamknięte, a ludzie nagle utracili źródła swojego dochodu. Nie jest to ciekawa sytuacja dla kraju, jednak musicie wiedzieć, że Indonezja to bardzo urodzajny kraj. Tutaj jedzenie rośnie na każdym kroku, potrzeby są niewielkie. Najbardziej podstawowe potrzeby mogą zostać dość łatwo zaspokojone.

Moje odczucia co do Bali, a covid-19

Być może wielu z Was stwierdzi, że Bali stało się smutną wyspą. Ja mam zupełnie inne odczucia. Na wyspie zrobiło się pusto jak nigdy. Zamknięto większość hoteli, biznesów, nie można dopłynąć na pobliskie wyspy (Lombok, Gili, Nusa Penida, Jawa itd). Owszem, masz rację. Opuszczone miejsca, brak prosperujących biznesów i niepewna przyszłość. Ale z drugiej strony to jest też piękny czas regeneracji.

Bali od lat było jedną z najczęściej odwiedzanych wysp świata. Tak zwany overtourism, wpłynął najbardziej na środowisko Indonezyjskie. Pełne śmieci i plastiku plaże, przepełnione ludźmi atrakcje turystyczne, godzinne kolejki w stronę wodospadów, aby zrobić wymarzone zdjęcie.
Dzięki pandemii, dajemy szansę odrodzić się naturze. Już teraz Internet przepełniony jest zdjęciami, powracającymi do swojego naturalnego środowiska zwierzętami itp. Już teraz widzimy jaki duży wpływ ma nasza niemożność podróżowania.

Pierwszy raz od wielu lat, plaże są puste, nie pływają łodzie, jest mniej samochodów na drodze, kupuje się mniej plastiku, lata mniej samolotów.

W przyszłości prawdopodobnie zmieni się także stosunek do turystów, ludzie zaczną sobie o wiele bardziej cenić przylatujące tu osoby z całego świata.

A my powrócimy na jeszcze piękniejsze, bardziej zielone i zreperowane Bali...